Positieve impact op klimaat



AeroDelft 

De ExperienceEarth Foundation ondersteunt AeroDelft, een studententeam van de TU Delft gespecialiseerd in lucht- en ruimtevaarttechniek. Ze hebben één missie: bewijzen dat emissievrije luchtvaart mogelijk is als alternatief voor conventionele vliegtuigbrandstof. Investeringen, juist uit de reisbranche, zijn noodzakelijk om deze ontwikkeling letterlijk van de grond te krijgen. 

Een eeuw geleden steeg het eerste vliegtuig op, waarna het wereldwijde reisgedrag letterlijk een vlucht nam. Inmiddels zijn er 23.000 toestellen die jaarlijks meer dan vier miljard passagiers vervoeren. Omdat de studenten van de TU Delft inzien dat niet vliegen geen realistische optie is, willen ze een baanbrekende verandering teweegbrengen om daarmee grote commerciële luchtvaartbedrijven te inspireren duurzame stappen te zetten. Tot dusver wordt er voornamelijk gevlogen met fossiele brandstoffen. Het AeroDelft team heeft één belangrijke missie: laten zien dat het mogelijk is een bemand vliegtuig op groene, vloeibare waterstof te laten vliegen.

AeroDelft student en Partnerships Manager Grégoire Dastros-Pitei is speciaal hiervoor vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Delft gekomen. Het kenmerkt de internationale samenstelling van het team dat in Nederland kansen ziet die ze elders niet tegenkomen. “Bij de start in 2018 ging AeroDelft direct op zoek naar alternatieven voor luchtvaarttransport. Daaruit ontstond Project Phoenix.” Het project is vernoemd naar de mythische feniks die uit z’n eigen as herrijst. Grégoire: “Het team vernieuwt zichzelf elk jaar. Behalve lucht- en ruimtevaarttechnieken zijn andere studies zoals elektrotechniek, werktuigbouwkunde en industrieel ontwerp  vertegenwoordigd.” Als non-profitorganisatie worden de teamleden niet betaald voor deze extra inspanningen naast hun studie. “Wij doen dit vanuit ons hart, het enige wat wij hieruit halen, is de ontwikkeling van deze technologie en het vooruitzicht dat we werken aan een groenere toekomst”. AeroDelft is een prachtig voorbeeld hoe de jonge generatie werkt vanuit intrinsieke motivatie en oplossingen ziet om de gevestigde orde te stimuleren. Grégoire: “Er is niet één oplossing, wij zijn slechts een stukje van de puzzel. Wij willen vooral laten zien dat er een alternatieve manier van vliegen is. Wij gebruiken groene waterstof om de hele gebruiksketen te verduurzamen. Uitdagingen zijn er overigens genoeg. In de waterstofindustrie moeten voertuigen gekoppeld worden aan de infrastructuur en partijen die waterstof produceren. Daar zijn grote investeringen voor nodig, en dus risico’s voor bedrijven. Die brug moeten wij samen over zien te steken om een duurzame waterstofindustrie mogelijk te maken.”

Het team streeft ernaar om in 2024 het eerste bemande vliegtuig op waterstof (in gasvorm) te laten opstijgen. Dit tweepersoonsvliegtuig heeft een vleugelspanwijdte van 10 meter en een take-off gewicht van max. 920 kg. Een jaar later zou het in staat moeten zijn om twee uur (400 km) op vloeibare waterstof te vliegen. Hoewel het team ambitieuze doelen heeft, gaat de snelheid zeker niet ten koste van de veiligheid. Daarom is er ook veel aandacht voor de juiste certificering in samenwerking met externe partijen. Hierbij wordt sowieso baanbrekend werk geleverd, want momenteel is er nog geen certificering voor vliegtuigen op waterstof. 

De ExperienceEarth Foundation ondersteunt deze ontwikkelingen zowel financieel alsook door de ambities actief uit te dragen met publicaties, bijvoorbeeld via NRC XTR.

Zie meer informatie op AeroDelft.